Reports and materials RO
December 6, 2023 2024-12-22 20:27Reports and materials RO
Cele mai mari companii asiatice devansează deja competitorii lor europeni în privința digitalizării industriei auto
În ultimul deceniu, industria auto a fost martora unei expansiuni dinamice a tehnologiilor digitale de tip Industrie 4.0 – concluzionează un studiu finanțat de Uniunea Europeană, realizat de cercetătorii Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, la care participă și alți cercetători de la Universitatea Corvinus din Budapesta, respectiv Aalborg University din Danemarca. Totodată, marile companii auto nu renunță nici la tehnologiile (digitale) tradiționale. Avansul companiilor asiatice în fața celor europene în digitalizare se datorează în mare parte furnizorilor asiatici de componente din industria auto.
Industria auto joacă un rol crucial în toate regiunile, fie în Europa, fie în Asia de Est (China, Japonia) atât din punct de vedere al performanței economice cât și în ocuparea forței de muncă. Transformările profunde prin care trece acest sector sunt resimțite și în țările din Europa Centrală și de Est. Trecerea la electromobilitate și provocările aferente intensifică și mai mult competiția deja acerbă dintre producătorii auto. Pentru a rămâne competitivi pe piață, aceste companii trebuie să îmbunătățească eficienția economică a producției prin adoptarea unor tehnologii și procese de producție bazate pe digitalizare.
Industria 4.0 este un concept care include soluțiile tehnologice cele mai moderne aplicate în producție. Acesta se referă la interconectarea tuturor mașinilor și echipamentelor din cadrul unei organizații (prin IoT – Internet of Things), respectiv la soluții cu capacități computaționale avansate, cum ar fi, de exemplu, mașinile industriale inteligente, soluțiile moderne de simulare și modelare, precum și inteligența artificială. Pe lângă acestea, companiile orientate către producția digitală utilizează și tehnologii digitale tradiționale precum roboții industriali, identificarea prin frecvență radio (RFID), baze de date electronice, rețele Ethernet etc.
Studiul UBB a explorat utilizarea tehnologiilor de tip Industrie 4.0, respectiv a celor tradiționale în 54 companii mari din industria auto globală. Printre acestea se numără producători auto precum Volkswagen AG, Toyota Motor Corporation, Stellantis NV, Mercedes Benz Group AG, respectiv furnizori precum Robert Bosch GmbH, Denso Corporation, Continental AG, Schaeffler AG. Cercetătorii au analizat prezența celor două categorii de tehnologie în baza rapoartelor anuale ale companiilor, rezultatele fiind cuantificate pe o scară de la 0 la 100: scorul de 100 indică utilizarea extinsă a categoriei respective de tehnologii, în timp ce un scor de 0 semnifică absența totală a acesteia.
Analizând ultimii 10 ani ai industriei auto globale, studiul arată că atât tehnologiile tradiționale, cât și cele de tip Industrie 4.0 au devenit din ce în ce mai frecvent utilizate de companiile din această industrie. În 2012, tehnologiile tradiționale aveau un scor de 47, iar cele de tip Industrie 4.0 de 21. Zece ani mai târziu, scorurile au crescut la 54 (+15%) și, respectiv, 26 (+24%). Deși Industria 4.0 avansează în mod dinamic, tehnologiile tradiționale rămân și ele larg utilizate.Prezența lor masivă subliniază faptul că soluțiile de tip Industrie 4.0 se bazează adesea pe aceste tehnologii.
Studiul UBB a realizat o evaluare a gradului de digitalizare pentru fiecare companie inclusă în proiect. Datele din 2022 indică faptul că firmele asiatice conduc detașat în fața celor din Europa. Locul întâi absolut este ocupat de un furnizor asiatic, Hankook Tire & Technology Co Ltd, cu un scor de 50. În rândul producătorilor auto, liderul este Isuzu Motors Ltd, cu un scor de 34. În Europa, clasamentul producătorilor de mașini este condus de Volvo AB (28), care se află la același nivel cu abia a cincea companie asiatică (Subaru Corp, 27). La furnizorii europeni prima poziție este ocupată de Grupo Antolin Irausa SA, cu un scor (31) net inferior față de omologul său din Asia. Furnizorii, atât din Europa, cât și din Asia, sunt mai avansați în materie de digitalizare decât producătorii auto. Furnizorii din Asia sunt însă mult mai digitalizați decât europenii: niciun furnizor european din top 5 nu ajunge nici la nivelul celui de-al cincilea furnizor asiatic.
Proiectul de cercetare a inclus în analiză companii din top 30 de producători auto și top 100 de furnizori auto, selectând doar cele care aveau cel puțin cinci ani de rapoarte anuale disponibile în mod public pentru perioada 2012-2022. În total, studiul UBB a inclus un număr de 54 de companii mari din industria auto. Rapoartele anuale, redactate în principal de companii listate la burse din Europa și Asia, au stat la baza calculării indicelui de digitalizare (0-100), utilizând tehnici de text mining. Clasificarea regională a companiilor s-a realizat pe baza sediului central al acestora.